At sælge din ejerlejlighed, din andelsbolig eller dit hus er ikke nogen lille proces – og den er heller ikke ”billig”.
Ikke alene skal du have en ejendomsmægler på, der kan hjælpe med at holde styr på de juridiske dokumenter, markedsføre boligen og finde køberen og tage ansvaret i forbindelse med handlen – også en række andre udgifter er med til at trække den samlede pris for salget op.
Herunder har vi på Salea.dk lavet en guide til de største udgifter i forbindelse med salg af fast ejendom.
Ejendomsmæglerens salær
Langt de fleste danskere benytter sig af en ejendomsmægler, når boligen skal have en ny ejer. De få, der vælger at sælge selv, får i stedet hjælp af en advokat, hvilket koster tæt på det samme beløb i sidste ende (læs: Er selvsalg billigt?).
Ejendomsmæglerens salær afhænger delvist af værdien af boligen, hvor i landet boligen ligger og den enkelte mægler.
Generelt er det nemmere at sælge boliger i de store byer, herunder især København – derfor koster ejendomsmæglersalæret også mindre her.
Du har mulighed for at indhente 3 tilbud på ejendomsmæglersalæret her.
Læs også vores artikel om, hvorvidt salæret indeholder alle udgifter – eller om du bliver overrasket af en ekstra regning.
Gå ud fra, at det koster mellem 30.000 kroner og 60.000 kroner at sælge din bolig – så bliver du næppe overrasket.
Ejerskifteforsikring
Til cirka en tredjedel af alle danske hushandler indgås en ejerskifteforsikring.
Køber og sælger deler udgiften på forsikringen, der er på mellem 15.000 kroner og 20.000 kroner.
Ejerskifteforsikringen gælder i det tilfælde, at der var en fejl i elinstallationsrapporten eller tilstandsrapporten, der betyder en udgift til køber.
Tilbyder sælger en ejerskifteforsikring og at betale halvdelen af udgiften, og tager køber ikke imod dette og betaler den anden halvdel, frafalder sælgers 10-årige ansvar.
Læs mere om ejerskifteforsikringer her.
Tinglysning af skøde
Hvorvidt det er køber eller sælger, der betaler for skødeskrivning og tinglysning af samme, afhænger af, hvor i landet man befinder sig.
Øst for Storebælt er det normalt køber, mens sælger ofte har den vest for.
Det er dog køber, der betaler tinglysningsafgiften af skødet.
Selve skødeskrivningen og tinglysningen tager en advokat sig typisk af for et par tusinde kroner.
Herudover skal staten have 1.660 kroner i fast gebyr på 1. Januar 2014 samtidigt med 0.6 % af den handlede ejendoms værdi.
Er boligen lige blevet solgt for 2 millioner kroner, koster det altså 1.660 kroner plus 12.000 kroner.
Tinglysning af lån
Køber skal oprette nye lån i banken for at købe ejendommen og disse lån skal også tinglyses.
Ser vi bort fra gebyrer til oprettelse og løbende renter til banken koster alene tinglysning af lån 1.660 kroner i fast gebyr og 1.5 % af lånets størrelse.
Sælger har ingen udgifter hermed – denne udgift er blot taget med for at illustrere kompleksiteten.
Ligeledes betaler køber typisk for at en boligadvokat kigger købet af boligen igennem og sikrer sig, at ingen lokalplaner, tinglyste servitutter eller lignende går ind og overrasker køber. Denne udgift afholdes af køber og er typisk på mellem 7.000 kroner og 10.000 kroner.
Tilstandsrapport og ejerskifteforsikring
For at køber ikke køber ’katten i sækken’ udarbejdes delvist en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport.
Sidstnævnte kigger alene på ejendommens elinstallationer og standen af samme.
Tilstandsrapporten og overblikslæsning over ejendommen. Er der skimmelsvamp, revner i fundamentet, er loftisolering nedbrudt – eller hvilke problemer gør sig gældende?
Problemer ikke nævnt i tilstandsrapporten dækkes i 5 år af en eventuelt tegnet ejerskifteforsikring.
Håndværkeren, der udarbejder både tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten skal betales nogle tusinde kroner for dette.