Tiderne, hvor ejendomsmæglerne fik boligejerne ind som klienter alene ved at have den bedste placering i byen er ved at være ovre.
I dag er der flere innovative ejendomsmæglerforretninger, der slet ikke har en fysisk butik. De har valgt at have et lokale uden for de største gader, men hvor huslejen til gengæld er væsentligt lavere – og så finder de deres kunder ved hjælp af internettet.
Internettet har både været godt og skidt nyt for ejendomsmæglerne.
Mæglerne har været tvunget til at ændre deres praksis, arbejdsgange og de er blevet mødt med konkurrence fra nye fronter – men det har samtidigt banet vejen for en række nye og spændende koncepter, der udfordrer det traditionelle boligsalg.
Priserne er faldet, fordi gennemsigtigheden er øget
Før internettet blev hvermandseje – hvilket det ikke har været i mere end 10 år – var det langt mindre gennemskueligt at finde en ejendomsmægler og at sælge ens bolig.
At sammenligne de forskellige ejendomsmæglere var ikke lige så nemt som det er i dag, og at have den rigtige placering på gågaden i byen samt at være dominerende på fysiske annoncer i fx aviser var måden, hvorpå ejendomsmæglerne skaffede deres klienter – og i øvrigt altid havde gjort det.
Men dette ændrede internettet.
Ligesom vi søger online, hvis vi skal købe en kjole eller finde hjælp til vores pension, søger vi online, når vi skal lede efter en ejendomsmægler. Og hvis vi synes prisen for ejendomsmægleren er for høj, er vi ikke bange for at søge efter en der er billigere fx ved at indhente 3 tilbud gennem Salea.dk.
Samtidigt med dette blev ejendomsmæglerne lige pludseligt mødt med intensiveret konkurrence fra de, der ønsker at sælge deres bolig selv. Før var det svært at komme i kontakt med potentielle købere. En potentiel køber gik nemlig til en ejendomsmægler og blev skrevet op i køberkartoteket her. Men i dag findes diverse boligsider, hvor man ved hjælp af et par klik med musen bliver sat i forbindelse med flere tusinde potentielle boligkøbere.
Tiderne skifter.
Men det er ikke altid skidt for mæglerne – ikke de, der forstår at bruge internettet.
Forretning online
Mange ejendomsmæglere har taget internettet til sig, også fra et tidligt tidspunkt, og bruger dette som deres største markedsføringskanal.
De ejendomsmæglere, der fra starten af behandlede internettet som en god kanal til markedsføring, står i dag stærkt. De har en god berøring med markedet, er synlige i søgemaskinerne og har for længst fået en proces for deres markedsføring.
Disse ejendomsmæglere har, fordi at de får deres kunder ved hjælp af internettet, slet ikke de samme udgifter ved at køre forretningen som de traditionelle ejendomsmæglere har.
Huslejen er ikke voldsom, ej heller udgift til administration, og de små ejendomsmæglere kan med nye og smarte systemer give de gamle mæglere baghjul med store og tunge af slagsen.
Især prisen er ændret – til skade for ejendomsmægleren
Især på prisen for at sælge din bolig med en ejendomsmægler kan man se, at konkurrencesituationen i dag er en helt anden, end den tidligere har været.
Ejendomsmæglersalæret kan i dag komme helt ned på under 30.000 kroner for salg af ejerlejligheder og salg af andelsboliger i hovedstadsområdet, hvor konkurrencen er størst. Ejendomsmæglerne i København kæmper med næb og kløer for at få fat i de mere end tusinde personer, der hver måned sætter deres faste ejendom til salg i København.
Situationen er den samme for ejendomsmæglerne i Aarhus – men bevæger vi os lidt ud af de store byer, begynder priserne på at få solgt ens bolig ved hjælp af en ejendomsmægler også så småt at stige.
Det hænger sammen med, at de fleste aftaler i de store byer indgås som ”intet salg, intet salær” (læs mere om det her). Ejendomsmæglerne tør godt indgå denne aftale i byerne, hvor det lige nu er sælgers marked, køberne nærmest står i kø og ejendomsmægler har meget fine odds for at sælge boligen.
Sådan er det ikke, når vi kommer lidt ud af de store byer – derfor er det mindre sandsynligt at få en ”no cure no pay”-aftale hos en ejendomsmægler i Roskilde, hvor prisen under alle omstændigheder vil være lidt højere end den er i byerne.
Men mon ikke også dette blot er et spørgsmål om tid før end vi får ændret og konkurrencesituationen uden for byerne ligner den, vi lige nu har inde i samme?
Nye tiltag
Udover at de eksisterende ejendomsmæglere skal give skarpere priser og bedre service for at holde på kunderne især i de store byer ser vi også, at nye koncepter dukker op.
Du kan eksempelvis bytte din bolig til en anden, lade flere ejendomsmæglere sælge din bolig på en gang eller bruge en boligadvokat til at sælge din bolig.
Vi tror på Salea.dk at vi kommer til at se mange flere af sådanne koncepter – og vi glæder os til at se dem og følge udviklingen!